Mer än 8000 delar - bara till Volvo!
PROJEKTBIL 744
Vi har länge varit på jakt efter en ny projektbil – något som är lite mer slitet än våra tidigare objekt på kanalen. Men som man brukar säga: var försiktig med vad du önskar dig.
För den här gången hittade vi något riktigt speciellt – eller galet – beroende på hur man ser det.


Projektbil: Volvo 744 GL 1988
Blind för varningssignaler
När vi såg bilen på Blocket blev det klassiskt tunnelseende. Alla varningsflaggor viftade hejvilt, men allt vi såg var potential. Det är säkert många av er som känner igen känslan – den där blandningen av naiv optimism och skruvmejselromantik. Bilen ifråga är en Volvo 744 från 1988. Enligt ägaren hade den stått stilla i nästan 15 år på en grusplan. Anledningen? Motorn kokade en dag under körning, och planen var att byta ut den. Men projektet rann ut i sanden. Intresset svalnade – och där stod den. Vi lastade upp den på trailern och rullade hemåt. Sedan började det riktiga äventyret!
Del 1 - Perfekt, eller hur?
Potential och framtidsplaner
Trots sin långa vila ser bilen förvånansvärt frisk ut. Golvet är inte genomrostat, karossen är relativt rak, och stänkskydden är charmigt tjocka. Visst, det finns cigarettbrännmärken i förarstolen och dragkroken har rostat bort, men det är detaljer vi kan ta tag i.
Dessutom passar bilen perfekt för ett annat av våra parallella projekt – nämligen att ta fram nya styling- och reservdelar till klassiska Volvo-modeller. Vi jobbar på att utveckla delar som bakrutejalusier, infästningar och smådetaljer som ofta saknas eller rostar sönder. Nu har vi ett testobjekt!




Del 2 - En djupdykning i renoveringen av vår Volvo 740
Vi fortsätter arbetet med vår Volvo 740 från 1988. Efter 15 år i stillestånd väntar en grundlig genomgång av bilens skick. I det här avsnittet påbörjar vi demontering, granskar rostskador och planerar nästa steg i restaureringen – både för att rädda karossen och för att förbereda framtida uppgraderingar.
Följ med oss i kommande avsnitt där vi fortsätter vår resa med Projekt 740 och delar med oss av fler insikter, tips och uppdateringar från vår restaurering.




Del 3 – Vi räddar underredet på vår projekt-Volvo efter 15 år ute i väder och vind
Rost-chock
I vanlig ordning dyker klassiska garageproblem upp. Varför finns det aldrig en 15mm-hylsa när man behöver den? Alla satser verkar sakna just den. Och när man väl hittar en, ja då är den sliten efter alldeles för många rostiga bultar…
Vi värmer, knackar, drar – och med lite tur (och mycket 5-56) så släpper delarna till slut. Men vissa bultar sitter som svetsade efter alla år ute.
Dags för underredsmassa – och en andra chans
När allt är nedplockat och rensat, sprutar vi på ny underredsmassa – vi använder W40 från vår egen webshop. Det fina med den? Den torkar aldrig riktigt, vilket gör att den står emot stenskott och håller sig tät och smidig länge.
Vi lägger på ett jämnt lager i hjulhus, under bilen och alla utsatta områden. Resultatet? Grymt snyggt och framför allt ett underrede som kommer hålla många år till.




Del 3 - Rostiga bultar!
Med bilens yttre i ett fläckfritt skick flyttades vårt fokus till dess mekaniska hjärta. V70XC är känd för sin robusta konstruktion, men tiden skonar inget fordon! I denna fas av projektet ställdes vi inför rostangripna bultar som mer liknade arkeologiska fynd än fungerande komponenter. Varje bult blev en strid, varje mutter en prövning, men vår beslutsamhet vek inte. Vårt fokus låg på att höja bilens kapacitet – bokstavligt talat. Vi installerade ett höjningskit på vår Volvo V70XC. Samtidigt som vi höjde vår Volvo V70XC, passade vi också på att fräscha upp bromssystemet.




Del 4 - Fixar sportavgassystem och oljeläckor
Ingen restaurering är komplett utan ett djupdyk under huven. Vi bytte ut det trötta, gamla avgassystemet mot en sportigare uppsättning, som lovade ett ljud värdigt dess utseende. Dock blev vår triumf kortlivad när vi stötte på oljeläckor, en påminnelse om att skönheten inte bara är ytlig. Motorn, hjärtat i vårt projekt, behövde uppmärksamhet. Det var ett bakslag, men inte slutet på vår väg.




Del 5 - Mest utrustade V70XC någonsin?
Vår ambition med V70XC gick utöver att bara återskapa dess tidigare skönhet. Vi siktar på att omvandla den till vad den faktiskt kunde vara med all tillgänglig extrautrustning: sinnebilden av 90-talets lyx. Vår jakt ledde oss genom en labyrint av sällsynta och nästan legendariska delar – från interiörpaneler i Masur björk till Homelink solskyddsvisir, måsvingstakbox utrustad med gevärshållare och mycket mer. Varje unikt tillägg förde oss ett steg närmare vår vision. Vår V70XC genomgick inte bara en restaurering; den förvandlades till det yppersta exempel på fordonets design och funktionalitet, precis som den kunde ha varit med varje tänkbar extrautrustning vald på 90-talet.




Från vision till verklighet
Denna resa handlade inte bara om att bygga en bil; det var om att hedra vad Volvo står för - säkerhet, komfort och en hint av äventyr. Vi påbörjade detta projekt inte bara som bilentusiaster utan som förvaltare av en bit bilhistoria. Vår Volvo V70XC, nu komplett med varje valfri extrautrustning och står som ett levande bevis på de fantastiska resultat som passion, uthållighet och hårt arbete kan leda till. Det är en fyr för de som tror att varje bil har en historia väntande på att berättas, och ibland är dessa historier värda varje ansträngning.
Vårt syfte var att vår projektbil skulle bli en plattform för nyskapande, en möjlighet att inte bara skapa en unik bil men även att experimentera med och utveckla nya delar för just den här modellen. De delar vi har designat och förfinat är nu i produktion, tillgängliga för de som delar vår passion och önskar förbättra sina egna fordon.
Håll dig uppdaterad när vi fortsätter att utforska, återställa och vårda dessa mekaniska underverk. Vår resa med V70XC kan ha nått en milstolpe, men vägen framåt är fylld med oändliga möjligheter. Följ med oss när vi tar oss an nästa projektbil!
All utrustning vi har monterat, vilka delar vi säljer och vilka vi håller på att ta fram.
Rolig extrautrustning som vi installerat:
- Volvo original RTI (GPS)
- Volvo original takbox
- Fotsteg / tröskelskydd
- Stora stereopaketet med växlare och Dolby
- Armstöd bak med mugghållare
- Homelink solskydd
- Läderklätt handbromshandtag
- Masurbjörk inredning.
- Motorskydd underrede
- Tredje sätesraden
- Instegslister i rostfritt stål
- Vinge med bromsljus
- Solgardiner bakdörrar
- Cross Country dekal för bakluckan till Volvo V70XC -00.
SKU: 21110112 - Simons sportsystem till Volvo 850, S70, V70 AWD Turbo.
SKU: 020-H8 - Mattkromade backspegelkåpor till Volvo 850, S70, V70, V70XC.
SKU: SA17101907 - Centrumkåpor med stegrande älgar, 4 st.
SKU: SA17063001 - Tygmattor till Volvo S70, V70, V70XC 97-00, beige
SKU: SA16061704
LED konverterat:
- Backljus
SKU: SA13041803 - Dimljus
SKU: SA17020301 - Skyltbelysning
SKU: SA15100513 - Position:
SKU: SA15120207 - Magnetisk hållare för nummerplåt till Volvo
SKU: 23031401
- Gevärshållare till Volvos unika takboxar
SKU: 24032401 - Cross Country dekal till baklucka
SKU: 21110112 - Älg och skidåkare dekal
SKU: 24022801, 24022802, 24022803, 24022804 - Vinge med bromsljus
SKU: SA23060913
- Konsol till upphängning av kardan
- Bromssköldar bak
- Scuff plate fram och bak
- XC-dekal under dörrar
- Höjningssats 30mm
- Takskyddsribbor
- Mätartavlor i två olika blåfärger
- Modellanpassad baslåda för sidopanelen i skuff.
- V90-torkare bak anpassad till 855/V70 infästning.
- Formsytt läder för renovering av dörrpaneler (sitter på bilen)