Låg andel metall i beläggningen för ökad bromskraft. Upp till 15% bättre bromsegenskaper jämfört med original bromsbelägg. Sliter lite mer på bromsskivan jämfört med ett organiskt belägg, men belägget har en längre livslängd. Passar bilar/förare med lite aggressivare körstil eftersom belägget tål en högre belastningstemperatur. Avger något mer ljud och bromsdamm än organiska belägg.
- Längre livslängd.
- Tål högre temperaturer.
- Låter & dammar mer.
Ett keramiskt belägg. Passar bilar mellan 200-250hk. Högre friktion som ökar bromsegenskaper upp till 30%. EBC’s flaggskepp och favorit. Väldigt bra bromsegenskaper vid högre temperaturer samt vid upprepade inbromsningar. Nästan inget bromsdamm och snäll mot bromsskivan. Passar bilar/förare med en aggressiv körstil och hög prestanda. Längre livslängd än Greenstuff, men något sämre bromsförmåga när belägget är kallt. Längre inkörningstid då belägget är hårdare än många andra belägg. Fullt inkörd efter ca 150mil. Belägget kan ”gnissla” lite under inkörningen.
- Snäll mot bromsskivan.
- Dammar lite.
- Sämre bromsverkan kall.
Perfekt bromsbelägg för höga hastigheter och bilar med hög effekt 200-300hk. Ett riktigt racebelägg. Bra bromsegenskaper redan när belägget är kallt, men ju värmare belägget blir desto bättre bromsegenskaper, totalt upp till 30% bättre. Tillverkad huvudsakligen på Aramidfiber. Gjort för att klara av höga temperaturer och tappar inte bromskraften vid höga temperaturer. Passar bra för sportiga entusiastbilar som används för ”trackday” ändamål till exempel. Passar även för dagligt bruk, men låter mer och bildar något mer bromsdamm än Greenstuff. Längre inkörningstid på grund av beläggets hårdhet. Kortare livlängd vid höga temperaturer.
- Bra bromsverkan både kall och varm.
- Bäst bromsverkan när det är varmt.
- Låter mer och avger mer bromsdamm.